Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Αποκριές

 




Φωτογραφίες αρχείο Φυσέκα Γιάννη 

2. Οι αποκριές 

Το καρναβάλι πέρασε δύο-τρείς περιόδους μέχρι το 1912. Τα παιδιά ντύνονταν είτε εύζωνοι, είτε γυναίκες, κι άλλοι πάλι αράπηδες. Είχαν τότε εθνική σημασία τα διαδραματιζόμενα με τα καρναβάλια, κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας: 

«Οι εύζωνοι και οι άλλοι οι ντυμένοι γυναίκες, έστηναν χορό στην πλατεία ή σ' άλλους ανοιχτούς χώρους, οπότε ξαφνικά εμφανίζονταν οι αράπηδες, άρπαζαν μια κοπέλα κι επενέβαιναν τότε οι εύζωνοι να την απελευθερώσουν, καταδιώκοντας τους αράπηδες μέσα στα στενά δρομάκια του χωριού». 

Η σκηνή αυτή συμβόλιζε την αρπαγή γυναικών από τον κατακτητή τούρκο, αλλά αυτοί, οι τούρκοι, προφανώς δεν αντιλαμβάνονταν το πραγματικό νόημα των σκηνοθετημένων απαγωγών, γι' αυτό και δεν επενέβαιναν, ούτε αντιδρούσαν κατά οποιοδήποτε τρόπο. 

Αργότερα, το καρναβάλι πήρε άλλη μορφή κι έτσι, παρέες από νέους μεταμφιεσμένους, περιφέρονταν στο χωριό απαγγέλοντας διάφορους αυτοσχέδιους στίχους όπως: 

«Βλέπω ψηλά στον ουρανό
ένα τρανό ψωμί διπλό,
και μια τσανάκα ελιές 

φέτος δεν παν καλά οι δουλειές».
Ο άλλος απαντούσε: 

«Τί είδες και απόρησες θα πάμε στον άλλου μαχαλά,
θα δγείς κι άλλα πουλά θα δγείς τον πατέρα με τσαρούχια
και το γιο με τα γαλότσια
να φέρνει βόλτα, «αλλά αγγλέ»,
να δοκιμάζει τις τσέπες
και να απορεί γιατί τις έχουμε διπλές, 

κι ας είναι μέσα γιουμάτες ρουγαλδιές».
Κι άλλος πάλι: 

«Πούδρες και το κοκκινάδι
δυο φορές την εβδομάδα
έρχονται απ' την Καβάλα,
δεν προυφταίνουν μα το ναι 

να μα κάνουν “ινταρέ’’».
(ινταρές= δημιουργία επάρκειας). 

Ο στίχος αυτός δίνει ίσως μια εξήγηση τι γινόταν το τριανταφυλλόνερο ή ροδοστάλαγμα ή ροδόνερο που παράγονταν στο Ροδολίβος από τις τριανταφυλλιές που καλλιεργούνταν σε μεγάλη έκταση. Είναι πιθανό να μεταφέρονταν στην Καβάλα ή και σ' άλλες πόλεις, όπου βιοτεχνίες παρασκεύαζαν κολώνιες, αρώματα, κρέμες, πούδρες και κοκκινάδια για τις γυναίκες της εποχής. Όλα αυτά τα στιχάκια τα διέκρινε ειρωνικό πνεύμα και κατέκριναν την πολυτέλεια που επικρατούσε.

φωτογραφία Γεωργιτζίκης Δημήτρης

Ένα έθιμο που έχει σχέση με τις αποκριές και κρατά απο την αρχαία εποχή κι ως τα χρόνια μας είναι αυτό της φωτιάς . Κάθε παρέα της ίδιας γειτονιάς ξεχύνονταν στα χωράφια και στις πουλιάνες να συγκεντρώσει πουρνάρια (κλαδιά) και <<μαλιαβίκες>>. Τη νύχτα της Κυριακής άναβε η φωτιά κι άφού καταλάγιαζε άρχιζε το πήδημα πάνω απο την <<ανθρακιά>>.Ηταν ντροπή για όποιον δε κατάφερνε να την πηδήξει ,εκτός απο το τίμημα να <<τσουρουφλιστεί >>τα χέρια του και τα ρούχα ....Στα χρόνια μας συναγωνιζόμασταν και περηφανευόμασταν για τη μεγάλη ντερβένα που καταφέρναμε ν'ανάβουμε κάθε αποκριά πηγη Μιλτιάδης Βασ Παπαπέτρου Ροδολίβος Μελετώντας την Παράδοση

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η 1η Μεραρχία αναχωρεί από τις Ελευθερές με προορισμό την Σμύρνη.

  Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη Όταν πλέον η Συνδιάσκεψη του Παρισιού εγκαινίασε τις εργασίες της, οι αποκλίνουσες απόψεις της Ελλάδας και της Ιταλίας διαπιστώθηκαν πέρα από κάθε αμφιβολία. Η επίμονη άρνηση των Ιταλών έστω και να εξετάσουν το ενδεχόμενο εκχώρησης της Σμύρνης και της ενδοχώρας της στην Ελλάδα δημιούργησε αδιέξοδο όχι μόνο σε διμερές επίπεδο, αλλά εξίσου μέσα στους κόλπους του Συμβουλίου των Τεσσάρων. Η λύση στον γόρδιο διπλωματικό δεσμό ήρθε την άνοιξη του 1919 με τον πλέον απροσδόκητο και συνάμα καταιγιστικό τρόπο. Στις 11/24 Απριλίου ο Ιταλός πρωθυπουργός Βιττόριο Εμανουέλε Ορλάντο αποχώρησε από τη γαλλική πρωτεύουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την άρνηση των υπόλοιπων τριών Δυνάμεων, και κυρίως των Ηνωμένων Πολιτειών, να συγκατανεύσουν στην παραχώρηση του Φιούμε (σημαντικού λιμανιού στη βόρεια ακτή της Αδριατικής Θάλασσας) στην Ιταλία. Αυτή η ενέργεια δημιούργησε κλίμα αντιπάθειας και καχυποψίας σε βάρος των Ιταλών, το οποίο ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, μετατρεπόμενο

O Λέων της Αμφίπολης του συγγραφέα Oscar Broneer

  Ενα βιβλίο του συγγραφέα  Oscar Broneer  που εκδόθηκε το 1941 και μεταφράστηκε  στα Ελληνικά απο τις εκδόσεις Αρμός .Περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την εύρεση του επιβλητικού γλυπτού σε κομμάτια στις όχθες του Στρυμώνα καθώς και από την κατασκευή του μνημείου του. Το 1941, ο Σουηδός αρχαιολόγος Oscar Broneer, στο βιβλίο του "Το μνημείο του Λέοντα της Αμφίπολης", παρέθεσε το σχέδιο αναπαράστασης που εικονίζεται δίπλα ως μαυσωλείο με τους ιωνικούς κίονες που το κοσμούσαν στην αρχαιότητα και μεταξύ άλλων έγραψε ότι: "Το 1895, ο Walther Judeith υπέθεσε ότι ο κάτοχος της μεγαλειώδους σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου που ανακαλύφθηκε στη Σιδώνα ήταν ο Λαομέδων. Μία ανάλυση των αναγλύφων των τεσσάρων πλευρών της σαρκοφάγου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κεντρική φιγούρα σε κάθε σκηνή είχε σκοπό να απεικονίσει τον κάτοχο σε διάφορα αποφασιστικά γεγονότα της ζωής του και ότι αυτές οι ιστορικές εικόνες δεν ταιριάζουν σε κανέναν από του εταίρους του Αλεξάνδρου εκτός από τον Λαομέδοντα...

Επιδρομές και καταστροφές των βαρβάρων στην Αμφίπολη

  Ερείπια των τειχών της Αμφίπολης ΠΗΓΗ  wikipedia.org Ο ρόλος της Αμφιπόλεως στην ιστορία ήταν πολύ μεγάλος. Για την κατάληψή της στους αρχαίους χρόνους δόθηκαν πολλές μάχες και θυσιάστηκαν χιλιάδες άνδρες. Έγινε το μήλον της έριδος και θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων πρώτα και Θρακών, μετά των Αθηναίων, των Σπαρτιατών, των Μακεδόνων, των Χαλκιδέων και τέλος των Ρωμαίων. Ήταν το μεγαλύτερο στρατιωτικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και νομισματικό κέντρο της Μακεδονίας στην ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Λόγω της επίκαιρης θέσεως και των πολλών πλεονεκτημάτων της λεηλατήθηκε και καταστράφηκε πολλές φορές. Πολλές καταστρεπτικές επιδρομές έγιναν κατά καιρούς στη Μακεδονία από τους Σκορδίσκους, τους Γαλάτες, τους Μαίδους, τους Δάρδανους και τους Θράκες. Η Αμφίπολη υπήρξε ο στόχος πολλών ληστρικών επιδρομών βαρβάρων λαών. Υπέστη τις παρακάτω καταστροφές: α) Ρωμαίοι . Οι Ρωμαίοι πρώτοι από όλους, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο κεφάλαιο, λεηλάτησαν τους θησαυρούς της Αμφιπόλεως. Τους μετ