Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

O Λέων της Αμφίπολης του συγγραφέα Oscar Broneer

 

Ενα βιβλίο του συγγραφέα Oscar Broneer που εκδόθηκε το 1941 και μεταφράστηκε 
στα Ελληνικά απο τις εκδόσεις Αρμός .Περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την εύρεση του επιβλητικού γλυπτού σε κομμάτια στις όχθες του Στρυμώνα καθώς και από την κατασκευή του μνημείου του.













Το 1941, ο Σουηδός αρχαιολόγος Oscar Broneer, στο βιβλίο του "Το μνημείο του Λέοντα της Αμφίπολης", παρέθεσε το σχέδιο αναπαράστασης που εικονίζεται δίπλα ως μαυσωλείο με τους ιωνικούς κίονες που το κοσμούσαν στην αρχαιότητα και μεταξύ άλλων έγραψε ότι:

"Το 1895, ο Walther Judeith υπέθεσε ότι ο κάτοχος της μεγαλειώδους σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου που ανακαλύφθηκε στη Σιδώνα ήταν ο Λαομέδων. Μία ανάλυση των αναγλύφων των τεσσάρων πλευρών της σαρκοφάγου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κεντρική φιγούρα σε κάθε σκηνή είχε σκοπό να απεικονίσει τον κάτοχο σε διάφορα αποφασιστικά γεγονότα της ζωής του και ότι αυτές οι ιστορικές εικόνες δεν ταιριάζουν σε κανέναν από του εταίρους του Αλεξάνδρου εκτός από τον Λαομέδοντα... Η θεωρία ότι ο κάτοχος της σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου ήταν ο Λαομέδων και η αρχιτεκτονική μορφή του μνημείου του λέοντα, που υποδεικνύει την Ιωνία ως καταγωγή του τύπου του, ευνοεί την άποψη ότι, αντί οποιουδήποτε άλλου από τους εταίρους του Αλεξάνδρου, ο Λαομέδων τιμήθηκε με τον λέοντα της Αμφίπολης".

Το 1964, ο αρχαιολόγος Δημήτρης Λαζαρίδης πραγματοποίησε ανασκαφές στον τεχνητό τύμβο της θέσης "Καστά" και στο αφιέρωμα του Υπουργείου Πολιτισμού "Αμφίπολις", σ. 74, γράφει για το μνημείο του λέοντα:

"Στην Αμφίπολη εγκαταστάθηκαν οι τρεις πιο αξιόλογοι ναύαρχοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου: ο Νέαρχος που καταγόταν από την Κρήτη, ο Ανδροσθένης από τη Θάσο και ο Λαομέδων από τη Λέσβο.

Ο τελευταίος είναι ο αφοσιωμένος σύντροφος του Αλεξάνδρου, τριήραρχος και διοικητής των αιχμαλώτων αρχικά, σατράπης της Συρίας αργότερα.
 Στον Λαομέδοντα πιθανώς αποδίδεται το μνημείο και αυτού τη δόξα, την πολεμική αρετή και το θάρρος συμβόλιζε. Γιατί το λιοντάρι δεν είναι μόνο ένα έργο τέχνης, που επιβάλλεται με τις διαστάσεις και τη δύναμή του. Δεν είναι μόνο η απόδοση των ανατομικών λεπτομερειών που κάνει εντύπωση. Πέρα από αυτά υπάρχει ένας συμβολισμός στο πλαστικό αυτό έργο, που μας θυμίζει το γνωστό επίγραμμα:
 “Ειπέ, λέων, φθιμένοιο τίνος τάφον αμφιβέβηκας, βουφάγε; Τις τας σας άξιος ην αρετάς;”.

Στο παραπάνω επίγραμμα του Σιδωνίου Αντιπάτρου που παρέθεσε ο Λαζαρίδης, ερωτάται ο βουφάγος λέων τίνος άξιου της πολεμικής αρετής του Αχιλλέα τον τάφο προστάτευε (αμφιβέβηκε).
Για το Λέσβιο Λαομέδοντα ανέτρεξα στις δύο παραπομπές του Διόδωρου Σικελιώτη, σύμφωνα με τις οποίες: α) ο Περδίκκας έδωκεν το 323 π.Χ.: "Λαομέδοντι δε τω Μιτυληναίω Συρίαν" και β) το 319 π. Χ. ο Λαομέδων μεταφέρθηκε αιχμάλωτος στην Αίγυπτο από τον Νικάνορα, τον στρατηγό του Πτολεμαίου Λαγίδη: "ούτος δε στρατεύσας εις την Συρίαν Λαομέδοντα μεν τον σατράπην εζώγρησε (αιχμαλώτισε), την δε Συρίαν άπασαν εχειρώσατο". Ο Αππιανός ο Αλεξανδρεύς συμπληρώνει ότι ο Λαομέδων: "τους φύλακας διαφθείρας προς Αλκέταν έφυγεν ες Καρίαν".
Ο Αρριανός Φλάβιος γράφει στην "Ανάβαση" ότι στους εταίρους του Αλεξάνδρου ήταν "και Εριγύιος ο Λαρίχου και Λαομέδων ο τούτου αδελφός" και ότι ο Αλέξανδρος όρισε στην Ισσό τον Λαομέδοντα υπεύθυνο "επί τοις αιχμαλώτοις βαρβάροις" επειδή "δίγλωσσος ην ες τα βαρβαρικά". Ο Αρριανός προσθέτει στα "Ινδικά" ότι στη μάχη στον Υδάσπη ποταμό ο Λαομέδων ήταν τριήραρχος ερχόμενος από την Αμφίπολη.
 ("εκ δε Αμφιπόλεως ήγον οίδε· Νέαρχος Ανδροτίμου, ος τα αμφί τω παράπλω ανέγραψε, και Λαομέδων Λαρίχου και Ανδροσθένης Καλλιστράτου").
 Επισημαίνω τα λεσβιακά ονόματα Εριγύιος και Λάριχος, τα οποία είχαν επίσης δύο εκ των τριών αδελφών της Ερεσίας Σαπφούς.

ΠΗΓΗ: https://seleo.gr/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η 1η Μεραρχία αναχωρεί από τις Ελευθερές με προορισμό την Σμύρνη.

  Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη Όταν πλέον η Συνδιάσκεψη του Παρισιού εγκαινίασε τις εργασίες της, οι αποκλίνουσες απόψεις της Ελλάδας και της Ιταλίας διαπιστώθηκαν πέρα από κάθε αμφιβολία. Η επίμονη άρνηση των Ιταλών έστω και να εξετάσουν το ενδεχόμενο εκχώρησης της Σμύρνης και της ενδοχώρας της στην Ελλάδα δημιούργησε αδιέξοδο όχι μόνο σε διμερές επίπεδο, αλλά εξίσου μέσα στους κόλπους του Συμβουλίου των Τεσσάρων. Η λύση στον γόρδιο διπλωματικό δεσμό ήρθε την άνοιξη του 1919 με τον πλέον απροσδόκητο και συνάμα καταιγιστικό τρόπο. Στις 11/24 Απριλίου ο Ιταλός πρωθυπουργός Βιττόριο Εμανουέλε Ορλάντο αποχώρησε από τη γαλλική πρωτεύουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την άρνηση των υπόλοιπων τριών Δυνάμεων, και κυρίως των Ηνωμένων Πολιτειών, να συγκατανεύσουν στην παραχώρηση του Φιούμε (σημαντικού λιμανιού στη βόρεια ακτή της Αδριατικής Θάλασσας) στην Ιταλία. Αυτή η ενέργεια δημιούργησε κλίμα αντιπάθειας και καχυποψίας σε βάρος των Ιταλών, το οποίο ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, μετατρεπόμενο

Επιδρομές και καταστροφές των βαρβάρων στην Αμφίπολη

  Ερείπια των τειχών της Αμφίπολης ΠΗΓΗ  wikipedia.org Ο ρόλος της Αμφιπόλεως στην ιστορία ήταν πολύ μεγάλος. Για την κατάληψή της στους αρχαίους χρόνους δόθηκαν πολλές μάχες και θυσιάστηκαν χιλιάδες άνδρες. Έγινε το μήλον της έριδος και θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων πρώτα και Θρακών, μετά των Αθηναίων, των Σπαρτιατών, των Μακεδόνων, των Χαλκιδέων και τέλος των Ρωμαίων. Ήταν το μεγαλύτερο στρατιωτικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και νομισματικό κέντρο της Μακεδονίας στην ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Λόγω της επίκαιρης θέσεως και των πολλών πλεονεκτημάτων της λεηλατήθηκε και καταστράφηκε πολλές φορές. Πολλές καταστρεπτικές επιδρομές έγιναν κατά καιρούς στη Μακεδονία από τους Σκορδίσκους, τους Γαλάτες, τους Μαίδους, τους Δάρδανους και τους Θράκες. Η Αμφίπολη υπήρξε ο στόχος πολλών ληστρικών επιδρομών βαρβάρων λαών. Υπέστη τις παρακάτω καταστροφές: α) Ρωμαίοι . Οι Ρωμαίοι πρώτοι από όλους, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο κεφάλαιο, λεηλάτησαν τους θησαυρούς της Αμφιπόλεως. Τους μετ