Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Μεσολακκιά











9/10. Μεσολακκιά
Συνεχίζοντας την πορεία μας από τα ανατολικά προς τα δυτικά και ψηλαφώντας το βυζαντινό παρελθόν των χωριών του βορειοδυτικού Παγγαίου φτάνουμε στη προτελευταία στάση μας, την Μεσολακκιά. Το χωριό που βλέπουμε σήμερα είναι νέο. Ιδρύθηκε το 1965 και ονομάστηκε Νέα Μεσολακκιά σε αντιπαραβολή με την Παλαιά Μεσολακκιά που βρίσκεται περίπου 10 χλμ. ανατολικά-νοτιοανατολικά του νέου χωριού στους πρόποδες του Παγγαίου όρους. Παρόλα αυτά όταν αναφερόμαστε σήμερα στην Μεσολακκιά την λέμε πολλές φορές με την ονομασία «τα Λακκοβίκια».
Το παλιό χωριό της Μεσολακκιάς ή η «Άνω Μεσολακκιά», επάνω στο βουνό, μετονομάστηκε σε Μεσολακκιά το 1927. Πριν, συγκεκριμένα από το 1919 έως το 1927, το χωριό είχε την ονομασία Λασκοβίκια. Νωρίτερα από το 1919 το χωριό συναντάται στις πηγές με διάφορες σχετικές ονομαστικά παραφθορές.
Η πρώτη αναφορά για το παλιό χωριό της Μεσολακκιάς, με την ονομασία Λουκουβίκεια, γίνεται σε βυζαντινό απογραφικό έγγραφο του 1095.
Η επόμενη αναφορά για το χωριό, με βάση τα μέχρι στιγμής γνωστά και μελετημένα έγγραφα, γίνεται σε αγιορείτικο πρακτικό του 1316. Στο πρακτικό αυτό γίνεται λεπτομερής αναφορά για τους κατοίκους του χωριού Λουκκουβίκεια και τις ασχολίες τους. Συγκεκριμένα αναφέρεται εκτεταμένη εγκατάσταση χωρικών με ιδιόκτητα οικήματα που ασχολούνταν με την αμπελουργία ενώ εκτρέφονταν αιγοπρόβατα, χοίροι, βόδια, αγελάδες και γαϊδουράκια. Στις πλαγιές του βουνού υπήρχαν επίσης εγκατεστημένα μελίσσια. Στο χωριό δραστηριοποιούνταν επίσης επαγγελματίες και συγκεκριμένα τέσσερις υποδηματοποιοί, ένας ψαθάς και ένας μαραγκός.
Το 1327 σε χρυσόβουλο του Ανδρονίκου Β΄ Παλαιολόγου το χωριό αναφέρεται ως Λουκοβίκεια και λαμβάνουμε την πληροφορία πως εντός του χωριού κατοικούσαν εκτός των υπολοίπων κατοίκων και πάροικοι της μονής Ζωγράφου από την Πρεβίστα (σημερινή Παλαιοκώμη) και τα γύρω μετόχια της.
Οι τελευταίες αναφορές για το χωριό κατά την ύστερη βυζαντινή περίοδο γίνονται στα τέλη του 14ου αιώνα και αφού η περιοχή είχε καταληφθεί από τους Τούρκους (1383). Το χωριό Λοκκουβίκεια αναφέρεται το 1392 και το 1394 ως κτήση της μονής Παντοκράτορος του Αγίου Όρους και ως «παλαιοχώριον» που σημαίνει ότι μάλλον είχε ερημωθεί. Είναι γνωστό από τις πηγές πως αμέσως μετά την οθωμανική κατάκτηση της περιοχής πολλά αγιορείτικα μετόχια πέρασαν στα χέρια των Οθωμανών ή συρρικνώθηκαν.
Η Λουκκουβίκεια είχε οδική σύνδεση με την Χρυσόπολη, ένα παραθαλάσσιο βυζαντινό κάστρο κοντά στη σημερινή Τούζλα, μέσω του «καστρινού δρόμου» ή της «καστρινής στράτας». Ο δύσβατος αυτός ορεινός δρόμος συνέχιζε πιθανότατα ανατολικά-βορειοανατολικά προς την Ζαβαρνίκεια και το Ραδολίβος.
Σήμερα το παλιό χωριό της Μεσολακκιάς, τα Λακκοβίκια όπως τα λέμε, είναι ερειπωμένο. Λίγα από τα σπίτια του ακμαίου οικισμού του 19ου αιώνα στέκουν ακόμη όρθια χάρη στις προσπάθειες των ιδιοκτητών τους. Σε καλή κατάσταση διατήρησης βρίσκεται και η εκκλησία του χωριού, ο ναός του Αγίου Αθανασίου, που ιδρύθηκε το 1954 πάνω στα ερείπια προγενέστερου ναού, πιθανόν της βυζαντινής περιόδου, ενδεχομένως πάνω στα κατάλοιπα του μετοχιακού ναού της μονής Παντοκράτορος.
Επειδή η περιοχή που χτίστηκε το χωριό κατά τα βυζαντινά χρόνια ήταν και είναι άνυδρη αναπτύχθηκε ένα εκπληκτικό δίκτυο τροφοδοσίας νερού, με πήλινους σωλήνες και λαξευτά στο βράχο αυλάκια, από πλούσια πηγή του Παγγαίου, πιθανόν από την ίδια που τροφοδοτούνταν αιώνες πριν και η αρχαία Αμφίπολη.

Kείμενο Έρευνα : Σαλονικιός Αθανάσιος

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η 1η Μεραρχία αναχωρεί από τις Ελευθερές με προορισμό την Σμύρνη.

  Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη Όταν πλέον η Συνδιάσκεψη του Παρισιού εγκαινίασε τις εργασίες της, οι αποκλίνουσες απόψεις της Ελλάδας και της Ιταλίας διαπιστώθηκαν πέρα από κάθε αμφιβολία. Η επίμονη άρνηση των Ιταλών έστω και να εξετάσουν το ενδεχόμενο εκχώρησης της Σμύρνης και της ενδοχώρας της στην Ελλάδα δημιούργησε αδιέξοδο όχι μόνο σε διμερές επίπεδο, αλλά εξίσου μέσα στους κόλπους του Συμβουλίου των Τεσσάρων. Η λύση στον γόρδιο διπλωματικό δεσμό ήρθε την άνοιξη του 1919 με τον πλέον απροσδόκητο και συνάμα καταιγιστικό τρόπο. Στις 11/24 Απριλίου ο Ιταλός πρωθυπουργός Βιττόριο Εμανουέλε Ορλάντο αποχώρησε από τη γαλλική πρωτεύουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την άρνηση των υπόλοιπων τριών Δυνάμεων, και κυρίως των Ηνωμένων Πολιτειών, να συγκατανεύσουν στην παραχώρηση του Φιούμε (σημαντικού λιμανιού στη βόρεια ακτή της Αδριατικής Θάλασσας) στην Ιταλία. Αυτή η ενέργεια δημιούργησε κλίμα αντιπάθειας και καχυποψίας σε βάρος των Ιταλών, το οποίο ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, μετατρεπόμενο

O Λέων της Αμφίπολης του συγγραφέα Oscar Broneer

  Ενα βιβλίο του συγγραφέα  Oscar Broneer  που εκδόθηκε το 1941 και μεταφράστηκε  στα Ελληνικά απο τις εκδόσεις Αρμός .Περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την εύρεση του επιβλητικού γλυπτού σε κομμάτια στις όχθες του Στρυμώνα καθώς και από την κατασκευή του μνημείου του. Το 1941, ο Σουηδός αρχαιολόγος Oscar Broneer, στο βιβλίο του "Το μνημείο του Λέοντα της Αμφίπολης", παρέθεσε το σχέδιο αναπαράστασης που εικονίζεται δίπλα ως μαυσωλείο με τους ιωνικούς κίονες που το κοσμούσαν στην αρχαιότητα και μεταξύ άλλων έγραψε ότι: "Το 1895, ο Walther Judeith υπέθεσε ότι ο κάτοχος της μεγαλειώδους σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου που ανακαλύφθηκε στη Σιδώνα ήταν ο Λαομέδων. Μία ανάλυση των αναγλύφων των τεσσάρων πλευρών της σαρκοφάγου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κεντρική φιγούρα σε κάθε σκηνή είχε σκοπό να απεικονίσει τον κάτοχο σε διάφορα αποφασιστικά γεγονότα της ζωής του και ότι αυτές οι ιστορικές εικόνες δεν ταιριάζουν σε κανέναν από του εταίρους του Αλεξάνδρου εκτός από τον Λαομέδοντα...

Επιδρομές και καταστροφές των βαρβάρων στην Αμφίπολη

  Ερείπια των τειχών της Αμφίπολης ΠΗΓΗ  wikipedia.org Ο ρόλος της Αμφιπόλεως στην ιστορία ήταν πολύ μεγάλος. Για την κατάληψή της στους αρχαίους χρόνους δόθηκαν πολλές μάχες και θυσιάστηκαν χιλιάδες άνδρες. Έγινε το μήλον της έριδος και θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων πρώτα και Θρακών, μετά των Αθηναίων, των Σπαρτιατών, των Μακεδόνων, των Χαλκιδέων και τέλος των Ρωμαίων. Ήταν το μεγαλύτερο στρατιωτικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και νομισματικό κέντρο της Μακεδονίας στην ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Λόγω της επίκαιρης θέσεως και των πολλών πλεονεκτημάτων της λεηλατήθηκε και καταστράφηκε πολλές φορές. Πολλές καταστρεπτικές επιδρομές έγιναν κατά καιρούς στη Μακεδονία από τους Σκορδίσκους, τους Γαλάτες, τους Μαίδους, τους Δάρδανους και τους Θράκες. Η Αμφίπολη υπήρξε ο στόχος πολλών ληστρικών επιδρομών βαρβάρων λαών. Υπέστη τις παρακάτω καταστροφές: α) Ρωμαίοι . Οι Ρωμαίοι πρώτοι από όλους, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο κεφάλαιο, λεηλάτησαν τους θησαυρούς της Αμφιπόλεως. Τους μετ