Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αρχείο

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Μία Αφιέρωση 80 ετών. Κ Μαρίας Μπιλμπίλη


πόλεμος MarcChagall 1966

Oι πληροφορίες και το κείμενο προέρχονται απο την εγγονή της
Κ.Μαρίας Μπιλμπίλη       
Maria Amanda

Στην αφήγησή της αναφέρεται στον πόλεμο του '40

 (η ίδια γεννήθηκε το 1920). Οι αναφορές που κάνει στο τέλος

σε παλαιότερους πολέμους προέρχονται προφανώς από

 αντίστοιχες αφηγήσεις

των γονιών και των δικών της παππούδων.

   


Μία αφιέρωση 80 ετών από τον παππού προς τη γιαγιά.

Την άφησε τριών μηνών έγκυο στο χωριό για να πάει στο μέτωπο
 και την ξαναείδε με τριών μηνών μωρό,
 το πρώτο από τα τρία παιδιά τους.



Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης, παραθέτω μερικά αποσπάσματα από τις ηχογραφημένες αναμνήσεις της γιαγιάς μου της Μαρίκας.

«Ο πόλεμος ήταν... Πόλεμος (αναστενάζει). Τον παππού τον πήραν πιο μπροστά τρεις μήνες, για τα νέα όπλα. Τρεις μήνες έκαναν, γίνεται η επιστράτευση, δεν ήρθε καθόλου εδώ πέρα. Τρία μηνώ τον αφήκε στην κοιλιά, τρία μηνώ γεννημένο τον βρήκε (το πρώτο τους παιδί). Εννιά μήνες έκανε.

Εμείς δουλεύαμε, καπνά σπέρναμε. Είχαμε παστάλι, εγώ ήμουν ετοιμόγεννη, έλεγε ο παππούς να πασταλιάσουμε το δικό τους το καπνό, να γίνει το παιδί ύστερα να μην έχει σκόνες.

Τρώγαμε, είτε αυγό, ό,τι βρίσκαμε, μόνο γερούς να τους δούμε, λέγαμε, μόνο γεροί να ΄ρθουν. Γύρισαν γεροί. Εκείνοι όμως που άφησαν θύματα...

Στην αρχή είχε ησυχία. Ύστερα που μπήκαν όλοι μέσα, Γερμανοί, Βούλγαροι, γίνηκε...

Εδώ, αεροπλάνο αγγλικό με γερμανικό έκαναν αερομαχία. Μέσα στα χωράφια έπεσαν, η μάνα μου κι ο μπαμπάς μου σκάλιζαν εκεί. Το γερμανικό έπεσε, το άλλο έπεσε, δεν ξέρω. Εγγλέζικο και γερμανικό ήταν. Από πού το ξεκίνησαν αυτό και βρέθηκαν εδώ στα μέρη μας.... Αερομαχία.

Όλο στα σκοτάδια, όλο κιλίμια κρεμασμένα είχαμε στα παράθυρα. Ως τις εφτά η ώρα, ύστερα τα περίπολα έβγαιναν. Κοιτάζαμε να φάμε νωρίς ό,τι ήταν και ζαρώναμε σαν τις γάτες μέσα. Ούτε σε γιατρό δεν μπορούσες να πας το βράδυ.

Όλα ήταν... φριξωμένα. Φρίξη, φρίξη... Τα βράδια προπάντων.

Κι όλα τα χρόνια έτσι ήταν, όλα τα χρόνια. Κι οι μάνες μας τα είδαν, και πιο μπροστά τα είδαν άλλοι... Όλο με πόλεμο ήταν, όλο με τέτοια.

Το ΄12, το '17 πάλι ύστερα, το ΄20, το '21 άλλα πάλι, όλο τέτοια είχε, όλο!

Ήταν μια βραδιά, που λες, ένας παλιός άνθρωπος, τα έλεγε όλα μέσα (στην τηλεόραση). Όπως τα έλεγε έτσι ήταν κιόλας. Έτσι ήταν.»

Μαρία Μπιλμπίλη γεννήθηκε το 1920
 και ο Παππούς το 1911




 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η 1η Μεραρχία αναχωρεί από τις Ελευθερές με προορισμό την Σμύρνη.

  Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη Όταν πλέον η Συνδιάσκεψη του Παρισιού εγκαινίασε τις εργασίες της, οι αποκλίνουσες απόψεις της Ελλάδας και της Ιταλίας διαπιστώθηκαν πέρα από κάθε αμφιβολία. Η επίμονη άρνηση των Ιταλών έστω και να εξετάσουν το ενδεχόμενο εκχώρησης της Σμύρνης και της ενδοχώρας της στην Ελλάδα δημιούργησε αδιέξοδο όχι μόνο σε διμερές επίπεδο, αλλά εξίσου μέσα στους κόλπους του Συμβουλίου των Τεσσάρων. Η λύση στον γόρδιο διπλωματικό δεσμό ήρθε την άνοιξη του 1919 με τον πλέον απροσδόκητο και συνάμα καταιγιστικό τρόπο. Στις 11/24 Απριλίου ο Ιταλός πρωθυπουργός Βιττόριο Εμανουέλε Ορλάντο αποχώρησε από τη γαλλική πρωτεύουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την άρνηση των υπόλοιπων τριών Δυνάμεων, και κυρίως των Ηνωμένων Πολιτειών, να συγκατανεύσουν στην παραχώρηση του Φιούμε (σημαντικού λιμανιού στη βόρεια ακτή της Αδριατικής Θάλασσας) στην Ιταλία. Αυτή η ενέργεια δημιούργησε κλίμα αντιπάθειας και καχυποψίας σε βάρος των Ιταλών, το οποίο ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, μετατρεπόμενο

O Λέων της Αμφίπολης του συγγραφέα Oscar Broneer

  Ενα βιβλίο του συγγραφέα  Oscar Broneer  που εκδόθηκε το 1941 και μεταφράστηκε  στα Ελληνικά απο τις εκδόσεις Αρμός .Περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την εύρεση του επιβλητικού γλυπτού σε κομμάτια στις όχθες του Στρυμώνα καθώς και από την κατασκευή του μνημείου του. Το 1941, ο Σουηδός αρχαιολόγος Oscar Broneer, στο βιβλίο του "Το μνημείο του Λέοντα της Αμφίπολης", παρέθεσε το σχέδιο αναπαράστασης που εικονίζεται δίπλα ως μαυσωλείο με τους ιωνικούς κίονες που το κοσμούσαν στην αρχαιότητα και μεταξύ άλλων έγραψε ότι: "Το 1895, ο Walther Judeith υπέθεσε ότι ο κάτοχος της μεγαλειώδους σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου που ανακαλύφθηκε στη Σιδώνα ήταν ο Λαομέδων. Μία ανάλυση των αναγλύφων των τεσσάρων πλευρών της σαρκοφάγου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κεντρική φιγούρα σε κάθε σκηνή είχε σκοπό να απεικονίσει τον κάτοχο σε διάφορα αποφασιστικά γεγονότα της ζωής του και ότι αυτές οι ιστορικές εικόνες δεν ταιριάζουν σε κανέναν από του εταίρους του Αλεξάνδρου εκτός από τον Λαομέδοντα...

Επιδρομές και καταστροφές των βαρβάρων στην Αμφίπολη

  Ερείπια των τειχών της Αμφίπολης ΠΗΓΗ  wikipedia.org Ο ρόλος της Αμφιπόλεως στην ιστορία ήταν πολύ μεγάλος. Για την κατάληψή της στους αρχαίους χρόνους δόθηκαν πολλές μάχες και θυσιάστηκαν χιλιάδες άνδρες. Έγινε το μήλον της έριδος και θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων πρώτα και Θρακών, μετά των Αθηναίων, των Σπαρτιατών, των Μακεδόνων, των Χαλκιδέων και τέλος των Ρωμαίων. Ήταν το μεγαλύτερο στρατιωτικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και νομισματικό κέντρο της Μακεδονίας στην ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Λόγω της επίκαιρης θέσεως και των πολλών πλεονεκτημάτων της λεηλατήθηκε και καταστράφηκε πολλές φορές. Πολλές καταστρεπτικές επιδρομές έγιναν κατά καιρούς στη Μακεδονία από τους Σκορδίσκους, τους Γαλάτες, τους Μαίδους, τους Δάρδανους και τους Θράκες. Η Αμφίπολη υπήρξε ο στόχος πολλών ληστρικών επιδρομών βαρβάρων λαών. Υπέστη τις παρακάτω καταστροφές: α) Ρωμαίοι . Οι Ρωμαίοι πρώτοι από όλους, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο κεφάλαιο, λεηλάτησαν τους θησαυρούς της Αμφιπόλεως. Τους μετ