Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αρχείο

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Μικρό Σούλι

 














Μικρό Σούλι
Ως Σιέμαλτη είναι γνωστό το χωριό του Μικρού Σουλίου στους γεροντότερους. Η ονομασία αυτή είναι παραφθορά του ονόματος Σέμαλτο που είχε το χωριό μέχρι το 1927 όταν και μετονομάστηκε σε Μικρό Σούλι. Το χωριό πήρε την ονομασία αυτή λόγω του ορεινού του χαρακτήρα καθώς εκτείνεται επάνω σε περίβλεπτο απότομο λόφο στους πρόποδες του Παγγαίου, σε απόσταση περίπου 4 χλμ. νοτιοδυτικά του Ροδολίβους.
Η ονομασία Σέμαλτο ανάγει τις ρίζες της όμως πολύ παλαιότερα και συγκεκριμένα στα βυζαντινά χρόνια και ειδικότερα τον 11ο αιώνα. Το χωριό πρωτοαναφέρεται ως Σιόμαλτον σε ισοκώδικο του 1098 για την μονή Ιβήρων, στο οποίο γίνεται επίσης αναφορά για το κοντινό Ροδολίβος (Ραδολίβους) αλλά και τον γειτονικό Δόμηρο (Βελτζίστα). Το βυζαντινό χωριό τοποθετείται ενδεχομένως στη θέση που βρίσκεται ο σύγχρονος οικισμός ή σε κοντινό λόφο βόρεια αυτού.
Το χωριό συνεχίζει να μνημονεύεται και κατά την διάρκεια του 12ου13ου και 14ου αιώνα σε αυτοκρατορικά χρυσόβουλα, αγιορείτικα πρακτικά και πατριαρχικά έγγραφα με ελαφρές παραφθορές στο όνομα, όπως Σιάμαλτον, Σιαμάλθου, Σεμάλτους, κ.ά.. Το χωριό υφίσταται ως ανεξάρτητος οικισμός τουλάχιστον από το 1098 έως το 1230. Το έτος 1230 παραχωρείται από τον τσάρο της Βουλγαρίας Ιβάν Ασέν Β΄, που κατέχει την περίοδο εκείνη όλη την περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης εκτός της Χαλκιδικής, στην μονή Βατοπεδίου. Έκτοτε ο οικισμός αποτελεί κτήση της αγιορείτικης μονής καθ’ όλη την διάρκεια της υστεροβυζαντινής περιόδου.
Μετά το 1230 στα βυζαντινά έγγραφα γίνονται συχνές αναφορές για διαφωνίες που προέκυπταν σχετικά με την οριοθέτηση των αγροτικών εκτάσεων που έλεγχαν τα γειτονικά χωριά «Ραδολίβους» και «Σέμελτον» και κατ’ επέκταση η μονή Ιβήρων και η μονή Βατοπεδίου στις οποίες ανήκαν αντίστοιχα τα χωριά.
Το 1301 σε χρυσόβουλο του Ανδρόνικου Β΄ Παλαιολόγου αναφέρεται στην περιοχή του «χωρίου Σέμελτον» το κελλίδριο της Θεοτόκου Βοδίτζας ως κτήση της μονής Βατοπεδίου. Το κελλίδριο ή κελί ήταν μοναστικό ίδρυμα που υπάγονταν σε κυρίαρχη μονή. Συνήθως ήταν ένα ευρύχωρο κτήριο που έμοιαζε με αγροτική κατοικία στην οποία υπήρχε ενσωματωμένος μικρός ναός. Το κελλίδριο κατείχε μια περιορισμένη αγροτική έκταση την οποία παραχωρούσε για καλλιέργεια η κυρίαρχη μονή. Την περίοδο που γίνεται αναφορά για το κελλίδριο καλλιεργούνταν στην περιοχή αμπέλια.
Το χωριό Σέμαλτον είχε οδική επικοινωνία με το διπλανό χωριό Ραδολίβους. Τον 12ο αιώνα αναφέρεται ο «Σεμαλτινός δρόμος» ή η «Σεμαλτινή στράτα».
Η τελευταία αναφορά για το «χωρίον Σέλματον» πριν την οθωμανική κατάκτηση της περιοχής (1383) γίνεται σε χρυσόβουλο του 1356 του Ιωάννη Ε΄ Παλαιολόγου.
Στην περιοχή του βυζαντινού χωριού Σιόμαλτον υπήρχε κατοίκηση ήδη από τα παλαιοχριστιανικά χρόνια καθώς έχουν εντοπιστεί δύο εκκλησίες εκείνης της περιόδου. Προς το παρόν είναι άγνωστο αν το χωριό είχε την ονομασία αυτή και πριν το 1098 διότι δεν έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής τεκμήρια που να το επιβεβαιώνουν.

κείμενο-έρευνα : Σαλονικιός Αθανάσιος



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η 1η Μεραρχία αναχωρεί από τις Ελευθερές με προορισμό την Σμύρνη.

  Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη Όταν πλέον η Συνδιάσκεψη του Παρισιού εγκαινίασε τις εργασίες της, οι αποκλίνουσες απόψεις της Ελλάδας και της Ιταλίας διαπιστώθηκαν πέρα από κάθε αμφιβολία. Η επίμονη άρνηση των Ιταλών έστω και να εξετάσουν το ενδεχόμενο εκχώρησης της Σμύρνης και της ενδοχώρας της στην Ελλάδα δημιούργησε αδιέξοδο όχι μόνο σε διμερές επίπεδο, αλλά εξίσου μέσα στους κόλπους του Συμβουλίου των Τεσσάρων. Η λύση στον γόρδιο διπλωματικό δεσμό ήρθε την άνοιξη του 1919 με τον πλέον απροσδόκητο και συνάμα καταιγιστικό τρόπο. Στις 11/24 Απριλίου ο Ιταλός πρωθυπουργός Βιττόριο Εμανουέλε Ορλάντο αποχώρησε από τη γαλλική πρωτεύουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την άρνηση των υπόλοιπων τριών Δυνάμεων, και κυρίως των Ηνωμένων Πολιτειών, να συγκατανεύσουν στην παραχώρηση του Φιούμε (σημαντικού λιμανιού στη βόρεια ακτή της Αδριατικής Θάλασσας) στην Ιταλία. Αυτή η ενέργεια δημιούργησε κλίμα αντιπάθειας και καχυποψίας σε βάρος των Ιταλών, το οποίο ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, μετατρεπόμενο

O Λέων της Αμφίπολης του συγγραφέα Oscar Broneer

  Ενα βιβλίο του συγγραφέα  Oscar Broneer  που εκδόθηκε το 1941 και μεταφράστηκε  στα Ελληνικά απο τις εκδόσεις Αρμός .Περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την εύρεση του επιβλητικού γλυπτού σε κομμάτια στις όχθες του Στρυμώνα καθώς και από την κατασκευή του μνημείου του. Το 1941, ο Σουηδός αρχαιολόγος Oscar Broneer, στο βιβλίο του "Το μνημείο του Λέοντα της Αμφίπολης", παρέθεσε το σχέδιο αναπαράστασης που εικονίζεται δίπλα ως μαυσωλείο με τους ιωνικούς κίονες που το κοσμούσαν στην αρχαιότητα και μεταξύ άλλων έγραψε ότι: "Το 1895, ο Walther Judeith υπέθεσε ότι ο κάτοχος της μεγαλειώδους σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου που ανακαλύφθηκε στη Σιδώνα ήταν ο Λαομέδων. Μία ανάλυση των αναγλύφων των τεσσάρων πλευρών της σαρκοφάγου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κεντρική φιγούρα σε κάθε σκηνή είχε σκοπό να απεικονίσει τον κάτοχο σε διάφορα αποφασιστικά γεγονότα της ζωής του και ότι αυτές οι ιστορικές εικόνες δεν ταιριάζουν σε κανέναν από του εταίρους του Αλεξάνδρου εκτός από τον Λαομέδοντα...

Επιδρομές και καταστροφές των βαρβάρων στην Αμφίπολη

  Ερείπια των τειχών της Αμφίπολης ΠΗΓΗ  wikipedia.org Ο ρόλος της Αμφιπόλεως στην ιστορία ήταν πολύ μεγάλος. Για την κατάληψή της στους αρχαίους χρόνους δόθηκαν πολλές μάχες και θυσιάστηκαν χιλιάδες άνδρες. Έγινε το μήλον της έριδος και θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων πρώτα και Θρακών, μετά των Αθηναίων, των Σπαρτιατών, των Μακεδόνων, των Χαλκιδέων και τέλος των Ρωμαίων. Ήταν το μεγαλύτερο στρατιωτικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και νομισματικό κέντρο της Μακεδονίας στην ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Λόγω της επίκαιρης θέσεως και των πολλών πλεονεκτημάτων της λεηλατήθηκε και καταστράφηκε πολλές φορές. Πολλές καταστρεπτικές επιδρομές έγιναν κατά καιρούς στη Μακεδονία από τους Σκορδίσκους, τους Γαλάτες, τους Μαίδους, τους Δάρδανους και τους Θράκες. Η Αμφίπολη υπήρξε ο στόχος πολλών ληστρικών επιδρομών βαρβάρων λαών. Υπέστη τις παρακάτω καταστροφές: α) Ρωμαίοι . Οι Ρωμαίοι πρώτοι από όλους, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο κεφάλαιο, λεηλάτησαν τους θησαυρούς της Αμφιπόλεως. Τους μετ