Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αρχείο

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Ναύδριο των Αγίων Θεοδώρων στη Μεσολακκιά





φωτο: (Οι φωτογραφίες του Ναού είναι του Χάρη Ματσουκατίδη. Μάρτιος 2021)


φώτο 
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΔΑΔΑΚΗ Η ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΩΝ ΣΕΡΡΩΝ


 1ή περίοδος : 15os-17os αιώνες

Η μη ανέγερση νέων εκκλησιαστικών κτιρίων κατα τον πρώτο αιώνα μετά την κατάκτηση είναι αναμενόμενη και συμβαδίζει με ό,τι γνωρίζουμε και στον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο .Η μοναστική έκρηξη του 16ου αι.που παρατηρείται στην Κεντρική και Δυτική Ελλάδα δεν αντιπροσωπεύεται παρά μόνο με την ίδρυση τοπικής εμβέλειας μοναστικών ιδρυμάτων (Μονή Αγίου Δημητρίου στα Νέα Κερδύλια πρίν το 1561 .Μονή Εισοδίων Θεοτόκου στο Αηδονοχώρι πρίν το 1610) Το γεγονός αυτό δέν πρέπει να είναι άσχετο και με τις ειδικότερες συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή ,όπως ο αφανισμός του πληθυσμού στο πρώτο μισό του 14ου αι.απο τις διαδοχικές αναταραχές (Καταλανική εκστρατεία ,εμφύλιος πόλεμος,σερβική κατοχή ) Ο πυκνός εποικισμός απο συμπαγείς μουσουλμανικούς πληθυσμούς ,αμέσως μετά την κατάκτηση της περιοχής απο τους Οθωμανούς ,η διαμόρφωση της πόλης των Σερρρών ως ισχυρού οθωμανικού κέντρου διοίκησης,η πνευματική κυριαρχία των δύο ιστορικών μονών, αλλά και η κάλυψη ζωτικού οικονομικού παραγωγικού χώρου ,απο τις μονές του Αγίου Ορους ,οι οποίες διατήρησαν την έγγεία περιουσία τους στην περιοχή του Στρυμώνα .Εξίσου λίγα είναι και τα μη μοναστηριακά κτίρια ,Συνήθως πρόκειτε για μικρά κτίσματα που σχετίζονταο με άλλο θρησκευτικό ίδρυμα .Αντιπροσωπεύουν ωστόσο το πνεύμα της αφύπνισης και δραστηριότητας της εκκλησίας που παρατηρείται εν γένει στον ελλαδικό χώρο .Ενα απ΄αυτά είναι και το ναύδριο των Αγίων Θεοδώρων στη Μεσολακκιά δέν ειναι σίγουρο αν ήταν μονύδριο ή παρεκκλήσιο ανεγέρθηκε απο τον ιερομόναχο Γεδεών πρόκειται για μια ορθογώνια ξυλόστεγη αίθουσα με ημικυκλική αψίδα στα ανατολικά ,ένα μικρό ταπεινό κτίσμα που δεν ξεχωρίζει απ'τα γύρω σπίτια πηγή ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΔΑΔΑΚΗ Η ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΩΝ ΣΕΡΡΩΝ
Ένας από τους ωραιότερους ψαλμούς της εκκλησίας, το Προσευχητάρι «Άξιον εστίν» ή αλλιώς τα Μεγαλυνάρια της Παναγίας.
Η συγκεκριμένη προσευχή ψάλλεται στην Θεία Λειτουργία αμέσως μετά τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων. Ο ύμνος αποδίδεται στον Άγιο Κοσμά τον Μελωδό και ανάγεται τον 8ο αιώνα. Η προσθήκη με το «Άξιον εστίν» στην αρχή της προσευχής έγινε σύμφωνα με την παράδοση το 982. Ο δεύτερος στίχος των Μεγαλυναρίων λέει: «Τὴν τιμιωτέραν τῶν Χερουβείμ, καὶ ἐνδοξοτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφείμ, τὴν ἀδιαφθόρως, Θεὸν Λόγον τεκοῦσαν, τὴν ὄντως Θεοτόκον σὲ μεγαλύνομεν»
Ο στίχος αυτός αναγράφεται στην κόγχη του μεταβυζαντινού παρεκκλησίου των Αγίων Θεοδώρων, στην Παλιά Μεσολακκιά (Λακκοβίκια), ανάμεσα στην Πλατυτέρα και το Μελισμό ακολουθούμενος από την χρονολογία αγιογράφησης του ναού, που έγινε το 1662. Ο ναός σώζεται μόνο στο ανατολικό του τμήμα με την μορφή παρεκκλησιού, ενώ το δυτικό του τμήμα έχει καταστραφεί από παλιά. Είναι κατασκευασμένος πάνω σε προγενέστερο ναό από τον οποίο διακρίνονται τα θεμέλια.

  πηγή Σαλονικιός Αθανάσιος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η 1η Μεραρχία αναχωρεί από τις Ελευθερές με προορισμό την Σμύρνη.

  Ελληνική απόβαση στη Σμύρνη Όταν πλέον η Συνδιάσκεψη του Παρισιού εγκαινίασε τις εργασίες της, οι αποκλίνουσες απόψεις της Ελλάδας και της Ιταλίας διαπιστώθηκαν πέρα από κάθε αμφιβολία. Η επίμονη άρνηση των Ιταλών έστω και να εξετάσουν το ενδεχόμενο εκχώρησης της Σμύρνης και της ενδοχώρας της στην Ελλάδα δημιούργησε αδιέξοδο όχι μόνο σε διμερές επίπεδο, αλλά εξίσου μέσα στους κόλπους του Συμβουλίου των Τεσσάρων. Η λύση στον γόρδιο διπλωματικό δεσμό ήρθε την άνοιξη του 1919 με τον πλέον απροσδόκητο και συνάμα καταιγιστικό τρόπο. Στις 11/24 Απριλίου ο Ιταλός πρωθυπουργός Βιττόριο Εμανουέλε Ορλάντο αποχώρησε από τη γαλλική πρωτεύουσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την άρνηση των υπόλοιπων τριών Δυνάμεων, και κυρίως των Ηνωμένων Πολιτειών, να συγκατανεύσουν στην παραχώρηση του Φιούμε (σημαντικού λιμανιού στη βόρεια ακτή της Αδριατικής Θάλασσας) στην Ιταλία. Αυτή η ενέργεια δημιούργησε κλίμα αντιπάθειας και καχυποψίας σε βάρος των Ιταλών, το οποίο ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, μετατρεπόμενο

O Λέων της Αμφίπολης του συγγραφέα Oscar Broneer

  Ενα βιβλίο του συγγραφέα  Oscar Broneer  που εκδόθηκε το 1941 και μεταφράστηκε  στα Ελληνικά απο τις εκδόσεις Αρμός .Περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την εύρεση του επιβλητικού γλυπτού σε κομμάτια στις όχθες του Στρυμώνα καθώς και από την κατασκευή του μνημείου του. Το 1941, ο Σουηδός αρχαιολόγος Oscar Broneer, στο βιβλίο του "Το μνημείο του Λέοντα της Αμφίπολης", παρέθεσε το σχέδιο αναπαράστασης που εικονίζεται δίπλα ως μαυσωλείο με τους ιωνικούς κίονες που το κοσμούσαν στην αρχαιότητα και μεταξύ άλλων έγραψε ότι: "Το 1895, ο Walther Judeith υπέθεσε ότι ο κάτοχος της μεγαλειώδους σαρκοφάγου του Αλεξάνδρου που ανακαλύφθηκε στη Σιδώνα ήταν ο Λαομέδων. Μία ανάλυση των αναγλύφων των τεσσάρων πλευρών της σαρκοφάγου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η κεντρική φιγούρα σε κάθε σκηνή είχε σκοπό να απεικονίσει τον κάτοχο σε διάφορα αποφασιστικά γεγονότα της ζωής του και ότι αυτές οι ιστορικές εικόνες δεν ταιριάζουν σε κανέναν από του εταίρους του Αλεξάνδρου εκτός από τον Λαομέδοντα...

Επιδρομές και καταστροφές των βαρβάρων στην Αμφίπολη

  Ερείπια των τειχών της Αμφίπολης ΠΗΓΗ  wikipedia.org Ο ρόλος της Αμφιπόλεως στην ιστορία ήταν πολύ μεγάλος. Για την κατάληψή της στους αρχαίους χρόνους δόθηκαν πολλές μάχες και θυσιάστηκαν χιλιάδες άνδρες. Έγινε το μήλον της έριδος και θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων πρώτα και Θρακών, μετά των Αθηναίων, των Σπαρτιατών, των Μακεδόνων, των Χαλκιδέων και τέλος των Ρωμαίων. Ήταν το μεγαλύτερο στρατιωτικό, πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και νομισματικό κέντρο της Μακεδονίας στην ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Λόγω της επίκαιρης θέσεως και των πολλών πλεονεκτημάτων της λεηλατήθηκε και καταστράφηκε πολλές φορές. Πολλές καταστρεπτικές επιδρομές έγιναν κατά καιρούς στη Μακεδονία από τους Σκορδίσκους, τους Γαλάτες, τους Μαίδους, τους Δάρδανους και τους Θράκες. Η Αμφίπολη υπήρξε ο στόχος πολλών ληστρικών επιδρομών βαρβάρων λαών. Υπέστη τις παρακάτω καταστροφές: α) Ρωμαίοι . Οι Ρωμαίοι πρώτοι από όλους, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο κεφάλαιο, λεηλάτησαν τους θησαυρούς της Αμφιπόλεως. Τους μετ